piatok 10. februára 2012

4. LEKCIA : Ciao ... + essere, avere + opis osoby

Ciao ...+ essere, avere + descrizione della persona
Prvé sloveso, ktoré je nutno ovládať spredu-zozadu:
                       ESSERE- BYŤ
Io sono  (ja som)                        Noi siamo   (my sme)
Tu sei    (ty si)                            Voi siete    (vy ste)
Lui/Lei è  (on/ona je)                  Loro sono  (oni/ony sú)


Pokiaľ nechcete vyslovene zdôrazniť, o kom hovoríte, nemusíte používať osobné zámená (io, tu, noi).
Ešte jedno sloveso- tentokrát zvratné (pre bežný rozhovor si vystačíte s jednotným číslom :-)):
Tie častice- mi, ti, ci... – patria k zvratnému slovesu (ako v slovenčine, len v taliančine majú pre každú osobu svoj tvar)- nevynechávajte ich.

                     CHIAMARSI- VOLAŤ SA
(io) mi chiamo  (volám sa)          (noi) ci chiamiamo
(tu) ti chiami                                (voi) vi chiamate
(lui/lei) si chiama                         (loro) si chiamano

Dialogo / Dialóg :
A: Buon giorno. Sono Marco. Sono di Palermo. E tu? Come ti chiami?
      (Dobrý deň. Som Marco. Som z Palerma. A ty? Ako sa voláš?)
B: Ciao. Mi chiamo Zuzana. Sono di Slovacchia. Sono slovacca.
     (Ahoj. Volám sa Zuzana. Som zo Slovenska. Som Slovenka.)
- vykanie v taliančine TU

Druhé najdôležitejšie sloveso (nezabudnite, že H na začiatku slova nečítame):
                                       AVERE- MAŤ
(io)  ho       (ja mám)                      (noi)  abbiamo
(tu)  hai                                          (voi)  avete
(lui/lei) ha                                       (loro) hanno


DESCRIZIONE DELLA PERSONA / OPIS OSOBY : 
 (Non) sono alto/ basso.                                 (Nie)som vysoký/nízky.
 Ho i capelli: lunghi/ corti                                Mám vlasy: dlhé/ krátke
           biondi/ castagni(marroni)/ rossi/ neri.                  blond/ hnedé/ ryšavé/ čierne.
Ho gli occhi: blu/ verdi/ marroni.                     Mám oči: modré/ zelené/ hnedé.
Sono magro/ grasso.                                         Som štíhly/ nie štíhly.

Slovníček : Ľudské telo
Príklad:   Ciao. Mi chiamo Silvia. Sono slovacca. Sono bassa e grassa. Ho i capelli castagni lunghi e gli occhi marroni.  
                  /Čao. Mi kjamo Silvia. Sono zlovakka. Sono bassa e grassa. O i kapelli kastani lungy e li okki marroni.)
                   (Ahoj. Volám sa Silvia. Som Slovenka. Som nízka a plnoštíhla. Mám dlhé hnedé vlasy a hnedé oči.)

_____________________________________________________

ESERCIZIO
Corregete 5 errori. / Opravte 5 chýb. 

Roberto è un ragazza italiano. Come tutti gli italiani non è molto alto. Sono basso e grassa. Hanno i capelli neri corti. Ha gli occhi verde. è gentile ed intelligente.
(Robert je taliansky chlapec. Ako všetci Taliani nie je veľmi vysoký. Je nízky a tučný. Má krátke čierne vlasy. Má zelené oči. Je milý a inteligentný.



                                                                           (CHIAVE: ragazzo, è basso e grasso, ha i capelli, verdi)









Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára