pondelok 25. júna 2012

19.LEKCIA: Imperfektum (Imperfetto vs. passato prossimo- kedy ktoré?)

                                       Vatikánske múzeá (Musei Vaticani) sú len pre trpezlivých..                                          
Je to čas minulý. Ako každý slovesný čas v taliančine, aj imperfektum sa tvorí pridaním koncoviek k základu slovesa:
PARLARE- hovoriť            VEDERE- vidieť           APRIRE- otvoriť   
parl-avo                                    ved-evo                       apr-ivo
parl-avi                                     ved-evi                        apr-ivi
parl-ava                                    ved-eva                       apr-iva
parl-avamo                               ved-evamo                  apr-ivamo
parl-avate                                 ved-evate                   apr-ivate
parl-avano                                ved-evano                   apr-ivano

NEPRAVIDELNÉ slovesá:

ESSERE: ero, eri, era, eravamo, eravate, erano
FARE: facevo, facevi, faceva, facevamo, facevate, facevano
DIRE: dicevo, dicevi, diceva, dicevamo, dicevate, dicevano
BERE: bevevo, bevevi, beveva, bevevamo, bevevate, bevevano


KEDY použiť imperfektum? + VÝRAZY používané s týmto časom:
1.      Činnosť, dej, ktoré v minulosti prebiehali pravidelne, mali stálu platnosť.
Výrazy: ogni giorno / mese (každý deň/mesiac), di solito (obvykle), da giovane (v mladosti)....
Studiavo l´inglese ogni giorno.   (Každý deň som sa učil/a angličtinu.)
2.      Dej, ktorý ešte prebiehal v konkrétnom čase (ktorý je vyjadrený).
Výrazy: alle 10 (o 10), alle sette e mezza (o pol 8), ancora (ešte), già (už)..
Alle otto Ti già aspettavo.   (O 8 som Ťa už čakal/a..)
3.      2 pretrvávajúce / zároveň prebiehajúce deje.
Výrazy: mentre (zatiaľ čo), quando (keď), e (a)....
Quando viaggava portava un solo bagaglio. (Keď cestoval/a, nosil/a jedinú batožinu.)

KEDY použiť passato prossimo (minulý čas s avere/essere)?
1.      Dej ukončený.
Výrazy: per (vyjadruje ako dlho niečo prebiehalo), dalle...alle (od.. do), fino alle (do), ieri (včera), tutto il giorno / mese (celý deň/ mesiac)....
Sono stata in vacanza per 2 settimane.  (2 týždne som bola na dovolenke.)
Ho aspettato fino alle 9.   (Čakal/a som až do 9.)
2.      Za sebou prebiehajúce (vzhľadom k prítomnosti ukončené) deje.
È entrato nella camera e si è seduto sulla poltrona. (Vošiel do miestnosti a sadol si do kresla.)

KEDY použiť passato prossimo + imperfetto?
-          Dlhšie prebiehajúci dej (imperfektum), do ktorého ZASIAHOL iný dej (jednoduchý minulý).
-          Výrazy: mentre, quando...
Ho incontrato Mario quando vendevo i profumi. (Stretla som Mária, keď som predávala parfémy.)

_____________________________________________

ESERCIZIO:
Inserite il verbo nella forma corretta.
Doplňte sloveso v správnom tvare (minulý čas s avere/essere alebo imperfektum):

1.      Quando ... (pulire) la casa, ... (trovare) le fotografie vecchie.
(Keď som upratoval/a dom, našiel/našla som staré fotky.)
2.       Dopo la festa ... (dormire) tutto il giorno.
        (Po oslave som prespal/a celý deň.)
3.      .... (arrivare) a casa e .... (cominciare) a fare le valigie.  
        (Prišiel domov a začal baliť kufre.)
4.      .... (comprare) questa borsa quando ...(cercare) il regalo per Mario.
(Kúpila som si túto kabelku, keď som hľadala darček pre Mária.)
5.      Quando ... (parlare) davanti al pubblico, ... (sentirsi) male.
(Keď hovorila pred verejnosťou, cítila sa zle.)
6.       ... (cucinare) fino alla notte.  
         (Varila som až do noci.)
7.      Di solito non .... (visitare) i concerti estivi.
       (Obvykle som nenavštevoval/a letné koncerty.)



                    (Kľúč: 1. pulivo, ho trovato, 2.  ho dormito, 3. È arrivato, è cominciato, 4. ho comprato, cercavo, 5. parlava, si sentiva, 6. ho cucinato, 7. visitavo)

1 komentár:

  1. U třetí věty bych dala imperfektum, protože z mého úhlu pohledu jde o popis nějaké situace.

    OdpovedaťOdstrániť