piatok 27. apríla 2012

15.LEKCIA: Minulý čas 1- s AVERE/ESSERE


Scala di Spagna, Roma
Minulý čas (il passato prossimo) sa tvorí jednoducho:

    AVERE / ESSEREprítomnom čase + príčastie minulé významového slovesa

Čo to znamená?
   V taliančine je minulý čas tvorený dvoma slovami- prvé sloveso je tzv. pomocné.
Ako vieme, či použiť AVERE alebo ESSERE?

   Sloveso ESSERE používame s menším počtom slovies- a to so všetkými zvratnými (chiamarsi- volať sa - mi sono chiamato) a s tzv. pohybovými, teda takými, ktoré vyjadrujú pohyb- išiel / išla som (sono andato /a), prišiel / prišla som (sono arrivato /a), nastúpil / a som (sono salito /a), zostúpil / a som (sono sceso /a),...) a so samotným ESSERE (sono stato /a- bol /a som).

Čo je príčastie minulé (participio passato)?
    Pri pravidelných slovesách ho tvoríme nasledovne : parlare= parlato
                                                                                 ricevere= ricevuto
                                                                                 finire= finito 
      - teda koncovka (are, ere, ire) odpadne a pridáme inú (ato, uto, ito).

Pri časovaní s AVERE bude koncovnka vždy rovnaká- „o“ (finito, parlato, stato).
Pri časovaní s ESSERE sa koncovka zhoduje v rode a čísle, na konci teda nebude vždy „o“, ale:
-         v mužskom rode v jednotnom čísle: o, v množnom: i
                         sono stato- bol som             siamo stati- boli sme
-         v ženskom rode v jednotnom čísle: a, v množnom: e
             sono stata- bola som           siamo state- boli sme

     Nepravidelné slovesá majú svoj daný tvar, ten sa treba naučiť ako slovíčka. Zatiaľ najdôležitejšie:
essere (byť)- stato              dire (povedať)- detto      fare (robiť)- fatto
vedere (vidieť)- visto          bere (piť)- bevuto           scrivere (písať)- scritto
venire (prísť)- venuto         prendere (brať)- preso    comprendere (chápať)- compreso

Príklady:
  Ieri Michele è arrivato da noi.         Včera k nám prišiel Michal.
  Ho parlato con lui per 2 ore.            Hovoril som s ním 2 hodiny.
  Hai fatto qualcosa di speciale?        Robil si niečo zvláštne?


CVIČENIE / ESERCIZIO 1 
 Traducete / Preložte :

1.      Skončil som o štvrtej.
2.      V 2011 som bola v Taliansku.
3.      Stretávali sme sa každý deň.
4.      Na Veľkú Noc prišli starí rodičia.
5.      Čo ste jedli?


                                                                                              (CHIAVE / Kľúč: 1. Ho finito alle quattro. 2. Nel 2011 sono stata in Italia. 3. Ci siamo incontrati ogni giorno. 4. A Pasqua sono arrivati i nonni. 5. Che cosa avete mangiato?)


ESERCIZIO 2
Mettete il testo al passato prossimo / Text preveďte do minulého času :

Il mio giorno comincia presto. Mi sveglio alle sei, mi lavo e mangio la prima colazione . Poi vado in scuola. Frequento l´università a Roma. Torno a casa alle cinque e ceno alle sette.  

                                                               ( CHIAVE / Kľúč: Il mio giorno ha cominciato presto. Mi sono svegliato/a alle sei, mi sono lavato/a e ho mangiato la prima colazione. Poi sono andato/a in scuola. Ho frequentato ....Sono tornato/a a casa alle 5 e ho cenato alle 7.)




Súvisiace lekcie:


Imperfektum - Imperfetto
Predminulý čas - Trapassato prossimo





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára